Vooruit kijken als ondernemer: waar sta jij in 2024?

Leestijd: 3 minuten

Wacht even.. waar wil je staan in 2024? Maar 2023 is pas net begonnen? Precies. We zijn net gestart in een nieuw jaar, maar dat is vaak ook een mooi moment voor reflectie én vooruit kijken. Heb jij daar al bij stilgestaan? Wat zijn dingen van het afgelopen jaar waar jij trots op bent? En minstens net zo belangrijk: waar zie je uitdagingen en kansen voor de toekomst? Oftewel: waar wil jij staan in 2024? Of in 2025? Of zelfs in 2030? Wij dagen je uit om vooruit te kijken als ondernemer.

Vooruit kijken of doen wat je altijd deed?

“Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”, een uitspraak door Einstein die voor veel elementen in het leven geldt. We handelen en denken in patronen. Geldt het ook voor jouw organisatie? Onze adviseurservaring is dat ondernemers vaak in de waan van de dag leven of het idee hebben dat zolang we blijven doen wat we altijd deden, het wel goed zal komen. Maar is dat ook zo? Kan je altijd hetzelfde blijven doen en er dan vanuit gaan dat de resultaten hetzelfde blijven? Zijn er interne sterktes en zwaktes en/of externe kansen en bedreigingen die nu blijven liggen of waar juist niet op voorbereid wordt? Of zijn de voornemens er wel om te veranderen, maar verdwijnen ze – net als veel andere goede voornemens – al vrij snel naar de achtergrond?

Een hoop vragen om écht de tijd voor te nemen. Tijd nemen voor die reflectie op het verleden en vooruit kijken naar de toekomst. Als ondernemer is het juist belangrijk om te leren, vooruit te kijken en plannen te maken. Voorbereid zijn op de toekomst in plaats van ‘had ik maar..’-gedachten. We herhalen het nogmaals: als ondernemer is het belangrijk om vooruit te kijken.

Tips om vooruit te kijken

Daarnaast constateren we dat de economie minder goed draait dan een jaar geleden. Gaat het doorzetten, of herstelt het zich weer? We hebben geen glazen bol, maar wat we wel kunnen doen is het bedrijf klaarstomen voor zwaarder weer. De organisatie weer eens goed tegen het licht houden!

Wat kan je dan het beste doen wanneer je tijd neemt voor reflectie en vooruit kijken? Wij delen graag vragen die je jezelf kunt stellen en tips om over na te denken:

  • Strategie: Is er (nog) een duidelijk beeld over wat de organisatie toevoegt aan deze wereld? Zijn we intussen gewend om erg makkelijk liquide middelen uit te geven? Is het business model nog relevant? En blijft het relevant? Hebben wij een duidelijke koers? Zo ja, hoe willen we die aanhouden? Of voor de ondernemers die (voorzichtig) vooruitblikken op het pensioen of het verkopen van de organisatie: wanneer moet dat plaatsvinden, en is er een route om dat te bereiken? Een doel voor 2024 kan zijn om dit duidelijk te krijgen.
  • Organisatie: Zijn er nog heldere afspraken over wie wat doet in de organisatie? Vaak ontstaat er in de loop der tijd een wildgroei aan taken. Op het moment dat het zich aandient wordt vooral gekeken naar wie er tijd over heeft om iets er bij te doen, niet zozeer of dat ook in het takenpakket van de functie past. Stel eens als doel om weer een 0-puntsmeting te doen op wat iedereen binnen de organisatie doet.
  • Proces: Lopen de processen op rolletjes? Is er duidelijk inzicht in waar er geld verdiend wordt (en waar dit verloren gaat)? Heeft elke leidinggevende inzicht in wat er op de afdeling speelt (en daarmee onder zijn of haar verantwoordelijkheid valt)?

Organisatieadvies door één van onze ervaren adviseurs

Om een doelstelling of voornemen te laten slagen is het nodig om inzicht voor iedereen te creëren, maar nog belangrijker: een stok achter de deur te creëren om het plan te doen slagen. Dit kan door middel van een managementsysteem, waarin de thema’s gevolgd worden die hierboven gedeeld zijn. Een managementsysteem is daarbij geen droge kost en een ‘moetje’, maar biedt echt meerwaarde in de toekomstplannen voor de organisatie.

Kunnen jij en je organisatie hulp gebruiken bij het vooruit kijken, waardoor je echt grip krijgt op je organisatie? Wil je meer weten over het maken en formuleren van voornemens én het lagen slagen van deze plannen? Wij helpen je hier graag bij. Neem contact op met één van onze ervaren adviseurs door te bellen naar 010 26 88 015 of mail naar info@devaart.nl om te horen wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen. Wij helpen je graag meer grip te krijgen op je organisatie.