Kwaliteitsmanagement tijdens de crisis

Veel bedrijven bevinden zich door de coronacrisis in een moeilijke tijd. Het verbeteren van kwaliteitsmanagement staat niet bij veel ondernemers hoog op de prioriteitenlijst. Het kost immers aardig wat tijd en energie. Toch is het maken van een (nieuw) kwaliteitsmanagementsysteem juist in deze periode verstandig. Wij vertellen u waarom.

Wat verstaan we onder kwaliteitsmanagement?

Natuurlijk is het belangrijk om vooraf te weten wat we precies onder kwaliteitsmanagement verstaan. Het is een manier van organiseren en manegen die gericht is op het constant verbeteren van producten, productieprocessen, organisaties of diensten. Voor een bakker betekent dit dat hij heerlijke broodjes maakt, en wij als adviesbureau verzorgen consultancy van hoge kwaliteit. Maar kwaliteitsmanagement is meer dan alleen zorgen voor een goed eindresultaat. Een goed kwaliteitsmanagementsysteem is namelijk merkbaar binnen de hele organisatie. Ook de inhoud van het systeem verschilt per bedrijf, en moet daarom voor elke onderneming apart ontwikkeld moeten worden. Hiervoor kunt u rekenen op de hulp van De Vaart. Wij brengen uw werkprocessen in kaart, en kijken op welke punten u kunt verbeteren. Vervolgens helpen we u met het opstellen van een kwaliteitsmanagementsysteem, en kunt u ook op ons rekenen voor het in de praktijk brengen van dit systeem.

Kwaliteitsmanagement in crisistijd

Nu denkt u wellicht; in crisistijd heb ik helemaal geen tijd voor het ontwikkelen van een kwaliteitsmanagementsysteem. Er zijn wel belangrijkere dingen die op dit moment mijn aandacht vragen! Toch is juist deze crisistijd een goed moment om aandacht te besteden aan de kwaliteitsmanagement binnen uw bedrijf. Veel bedrijven hebben namelijk al enige tijd het voornemen om te ‘ontregelen’: er zijn zoveel regels binnen de organisatie, en er komt zoveel administratie bij kijken, dat goede bedrijfsvoering van hoge kwaliteit steeds moeilijker wordt. Door de coronacrisis is het niet meer zo dat bedrijven willen ontregelen, ze hebben geen andere keus!

Organisaties krijgen te maken met het feit dat ze snel grote aanpassingen moeten maken binnen hun bedrijfsvoering. In crisistijd gaat het niet om regels en protocollen, maar om zo goed mogelijk omgaan met de situatie, en prioriteiten stellen. Bedrijven moeten (noodgedwongen) nadenken over hun manier van werken, efficiëntie, of ze moeten bezuinigen en natuurlijk hoe ze de kwaliteit kunnen behouden. Juist nu is het belangrijk om te richten op kwaliteitsmanagement.

Kwaliteit aantonen met een ISO 9001 certificaat

De Vaart gaat graag samen met u aan de slag met het analyseren van uw bedrijf, het ontwikkelen van een systeem voor kwaliteitsmanagement en het toepassen van dit systeem in de praktijk. Vaak wordt hierbij de ISO 9001 kwaliteitsnorm als leidraad gebruikt. ISO is afkomstig van de International Organization for Standardization die het systeem ontwikkelt heeft. Het is een standaard norm voor kwaliteitsmanagement, en wordt over de hele wereld erkend.

De ISO 9001 norm omvat alle eisen waaraan een organisatie zou moeten voldoen om goede producten of diensten te kunnen leveren,ongeacht de grootte van het bedrijf of de branche waarin het werkt. Het managementsysteem wordt daarom ook wel gezien als kwaliteitskeurmerk, en als een manier om aan klanten en stakeholders aan te tonen dat u producten van hoge kwaliteit levert. Ook processen, zoals efficiëntie en klanttevredenheid, vallen onder ISO 9001. Wanneer u De Vaart inschakelt voor het ontwikkelen van een kwaliteitsmanagementsysteem, kunnen we ook kijken naar de mogelijkheden van een ISO 9001 certificering voor uw bedrijf.

Kwaliteitsmanagementsysteem opstellen met De Vaart

De specialist van De Vaart gaat graag samen met u aan de slag met het opstellen van een kwaliteitsmanagementsysteem dat perfect past binnen uw bedrijf. Ook met de praktische implementatie helpen we u graag, en we ondersteunen u bij het behalen van een ISO 9001 certificaat.

Maak direct een vrijblijvende afspraak met een van onze adviseurs. Dat doet u door hier op de site het contactformulier in te vullen. U kunt ook bellen naar 010-2688015 of een mail sturen naar info@devaart.nl.